Finał
Znalezienie nieruchomości która odpowiada Twoim oczekiwaniom to dopiero początek, teraz warto dopilnować ważnych rzeczy i nie dać się oszukać i nie czuć się oszukanym oraz nie popaść w kłopoty.
WSTĘPNA UMOWA
Na początku najczęściej podpisuję się wstępna umowę kupna-sprzedaży (w formie aktu notarialnego bądź cywilno-prawna np. w biurze nieruchomości). Uchroni Cię przed nieuczciwym sprzedającym, tj. na wypadek, gdyby właściciel otrzymał w późniejszym czasie ofertę kupna lepszą od Twojej lub gdyby stwierdził, że umówiony miesiąc na jego wyprowadzkę to za mało i przedłuża go do 1 roku.
Warto tutaj spisać to wszystko co podlegało negocjacjom:
- cena wraz z terminem jej płatności (raty, jednorazowo),
- termin wydanie nieruchomości,
- co wliczone jest w cenę np. meble, kosiarka stojąca w garażu itp. – to jest ważne aby w przyszłości uniknąć niepotrzebnych nieporozumień czy niedomówień,
- można domagać wymeldowania się wszystkich zameldowanych lokatorów z pisemnym potwierdzeniem z Urzędu Miasta lub Gminy, że aktualnie nikt w tym mieszkaniu nie jest zameldowany (nawet syn, który od 5 lat mieszka w Anglii i nie ma zamiaru wracać), więcej >>>
- dodatkowo można zażądać przedstawienia zaświadczenia np. ze Spółdzielni czy mieszkanie nie jest w żaden sposób zadłużone.
We wstępnej umowie kupna-sprzedaży pojawiają się najczęściej takie sformułowania jak: zadatek czy zaliczka wiec warto wiedzieć na czym polega różnica – a różnica jest ogromna.
- zaliczka - traktowana może być jedynie jako wpłata na poczet przyszłych należności, która po zrealizowaniu umowy wliczona jest w cenę usługi. Oznacza to, że w przypadku odstąpienia od umowy przez usługodawcę, który pobrał zaliczkę, zmuszony jest zwrócić ją odbiorcy.
- zadatek - chroni pokrzywdzonego kontrahenta przed niewywiązaniem się drugiej strony z kontraktu. Na przykład, jeśli wykonawca ze swojej winy zerwie umowę, przeciwna strona ma prawo domagać się zwrotu dwukrotności kwoty wpłaconego zadatku. W przypadku odwrotnej sytuacji, zadatek otrzymuje strona, która go pobrała.
UMOWA KUPNA-SPRZEDAŻY
W celu kupna nieruchomości umawiamy się wraz z właścicielem nieruchomości do dobrego notariusza. Organizując takie spotkanie pilnujemy aby było już wszystko gotowe i czekało przygotowane na Państwa wizytę. Cały akt notarialny jest odczytany – pilnujemy aby również i tutaj były zapisane rzeczy na które się umówiliśmy ze sprzedającym we wstępnej umowie kupna-sprzedaży.
…i oto od tej pory stajecie się Państwo właścicielem wymarzonej nieruchomości
ale to jeszcze nie koniec...
MEDIA
Kto powinien dopilnować tych spraw ? nowy właściciel czy poprzedni ?
W momencie wydania nieruchomości w posiadanie kupującemu sporządzimy protokół zdawczo-odbiorczy (data aktu notarialnego może tutaj się różnić o daty tego protokołu). Na jego podstawie wraz z aktem notarialnym stwierdzającym własność danej nieruchomości nowy właściciel udaje się w celu podpisania nowej umowy do dostawców:
- prądu - do zakładu energetycznego,
- gazu - do zakładu gazowniczego (jeśli dotyczy),
- woda i kanalizacja - przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego.
Dzięki właśnie temu protokołowi który został podpisany przez obie strony – każda ze stron uczciwie zapłaci za swoją część bez niepotrzebnych emocji w jaki sposób podzielić rachunki. Poprzedni właściciel otrzyma naliczenie do momentu na podstawie którego spisano liczniki a nowy właściciel również otrzyma książeczkę opłat zgodnie ze spisanym licznikiem.
Pozostałe media takie jak:
- stacjonarny telefon,
- kablówka,
- internet,
można rozwiązać na dwa sposoby: pierwszy to cesja z poprzedniego właściciela na nowego o ile akceptujemy określoną ofertę czy pakiet (tutaj również dostawca/operator musi wyrazić zgodę) lub też możemy podpisać nową umowę niekoniecznie z tym samym dostawcą np. internetu a poprzedni właściciel sam również musi załatwić te sprawy np. wypowiedzieć umowę.
KSIĘGA WIECZYSTA
Te sprawy najczęściej sporządza notariusz w momencie spisania aktu notarialnego kupna-sprzedaży tj. kieruje do Sądu Wydział Ksiąg Wieczystych wniosek o zmianę właściciela wraz z innymi wnioskami o ile takie występują np. wpis hipoteki. Tutaj również następuje opłacenie takiego wniosku. Następnie w terminie kilku tygodni otrzymujemy zawiadomienie z tego Sadu o tym iż zmiana taka nastąpiła i jak każda decyzja urzędowa podany jest termin na jego uprawomocnienie się. Księgi Wieczyste są już scentralizowane więc takie rzeczy możemy już oglądać za pomocą komputera i internetu kliknij >>>
Zatem dopiero po załatwieniu tych wszystkich końcowych formalności można uznać, że nasza transakcja szczęśliwie dobiegła do końca. To ważne aby i sprzedający i kupujący nie mieli w związku z tym żadnych problemów i niedomówień w przyszłości, a nasza w tym rola aby był z tym porządek i zadowolenie obu stron transakcji.