Finał

Finał

 

 

Znalezienie nieruchomości która odpowiada Twoim oczekiwaniom to dopiero początek, teraz warto dopilnować ważnych rzeczy i nie dać się oszukać i nie czuć się oszukanym oraz nie popaść w kłopoty.

 

WSTĘPNA UMOWA

Na początku najczęściej podpisuję się wstępna umowę kupna-sprzedaży (w formie aktu notarialnego bądź cywilno-prawna np. w biurze nieruchomości). Uchroni Cię przed nieuczciwym sprzedającym, tj. na wypadek, gdyby właściciel otrzymał w późniejszym czasie ofertę kupna lepszą od Twojej lub gdyby stwierdził, że umówiony miesiąc na jego wyprowadzkę to za mało i przedłuża go do 1 roku.

  

 

Warto tutaj spisać to wszystko co podlegało negocjacjom:

  • cena wraz z terminem jej płatności (raty, jednorazowo),
  • termin wydanie nieruchomości,
  • co wliczone jest w cenę np. meble, kosiarka stojąca w garażu itp. – to jest ważne aby w przyszłości uniknąć niepotrzebnych nieporozumień czy niedomówień,
  • można domagać wymeldowania się wszystkich zameldowanych lokatorów z pisemnym potwierdzeniem z Urzędu Miasta lub Gminy, że aktualnie nikt w tym mieszkaniu nie jest zameldowany (nawet syn, który od 5 lat mieszka w Anglii i nie ma zamiaru wracać), więcej >>>
  • dodatkowo można zażądać przedstawienia zaświadczenia np. ze Spółdzielni czy mieszkanie nie jest w żaden sposób zadłużone.

 

We wstępnej umowie kupna-sprzedaży pojawiają się najczęściej takie sformułowania jak: zadatek czy zaliczka wiec warto wiedzieć na czym polega różnica – a różnica jest ogromna.

  • zaliczka - traktowana może być jedynie jako wpłata na poczet przyszłych należności, która po zrealizowaniu umowy wliczona jest w cenę usługi. Oznacza to, że w przypadku odstąpienia od umowy przez usługodawcę, który pobrał zaliczkę, zmuszony jest zwrócić ją odbiorcy.
  • zadatek - chroni pokrzywdzonego kontrahenta przed niewywiązaniem się drugiej strony z kontraktu. Na przykład, jeśli wykonawca ze swojej winy zerwie umowę, przeciwna strona ma prawo domagać się zwrotu dwukrotności kwoty wpłaconego zadatku. W przypadku odwrotnej sytuacji, zadatek otrzymuje strona, która go pobrała.

 umowa  

 

UMOWA KUPNA-SPRZEDAŻY

W celu kupna nieruchomości umawiamy się wraz z właścicielem nieruchomości do dobrego notariusza. Organizując takie spotkanie pilnujemy aby było już wszystko gotowe i czekało przygotowane na Państwa wizytę. Cały akt notarialny jest odczytany – pilnujemy aby również i tutaj były zapisane rzeczy na które się umówiliśmy ze sprzedającym we wstępnej umowie kupna-sprzedaży.

 …i oto od tej pory stajecie się Państwo właścicielem wymarzonej nieruchomości

 

ale to jeszcze nie koniec...


 

MEDIA

Kto powinien dopilnować tych spraw ? nowy właściciel czy poprzedni ?

W momencie wydania nieruchomości w posiadanie kupującemu sporządzimy protokół zdawczo-odbiorczy (data aktu notarialnego może tutaj się różnić o daty tego protokołu). Na jego podstawie wraz z aktem notarialnym stwierdzającym własność danej nieruchomości nowy właściciel udaje się w celu podpisania nowej umowy do dostawców:

  • prądu - do zakładu energetycznego,
  • gazu - do zakładu gazowniczego (jeśli dotyczy),
  • woda i kanalizacja - przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego.

Dzięki właśnie temu protokołowi który został podpisany przez obie strony – każda ze stron uczciwie zapłaci za swoją część bez niepotrzebnych emocji w jaki sposób podzielić rachunki. Poprzedni właściciel otrzyma naliczenie do momentu na podstawie którego spisano liczniki a nowy właściciel również otrzyma książeczkę opłat zgodnie ze spisanym licznikiem.

 

Pozostałe media takie jak:

  • stacjonarny telefon,
  • kablówka,
  • internet,

można rozwiązać na dwa sposoby: pierwszy to cesja z poprzedniego właściciela na nowego o ile akceptujemy określoną ofertę czy pakiet (tutaj również dostawca/operator musi wyrazić zgodę) lub też możemy podpisać nową umowę niekoniecznie z tym samym dostawcą np. internetu a poprzedni właściciel sam również musi załatwić te sprawy np. wypowiedzieć umowę.

  

 

KSIĘGA WIECZYSTA

Te sprawy najczęściej sporządza notariusz w momencie spisania aktu notarialnego kupna-sprzedaży tj. kieruje do Sądu Wydział Ksiąg Wieczystych wniosek o zmianę właściciela wraz z innymi wnioskami o ile takie występują np. wpis hipoteki. Tutaj również następuje opłacenie takiego wniosku. Następnie w terminie kilku tygodni otrzymujemy zawiadomienie z tego Sadu o tym iż zmiana taka nastąpiła i jak każda decyzja urzędowa podany jest termin na jego uprawomocnienie się. Księgi Wieczyste są już scentralizowane więc takie rzeczy możemy już oglądać za pomocą komputera i internetu kliknij >>>

 

Zatem dopiero po załatwieniu tych wszystkich końcowych formalności można uznać, że nasza transakcja szczęśliwie dobiegła do końca. To ważne aby i sprzedający i kupujący nie mieli w związku z tym żadnych problemów i niedomówień w przyszłości, a nasza w tym rola aby był z tym porządek i zadowolenie obu stron transakcji.

 



Nieruchomości-MK Zamość Zapraszamy do współpracy:

Biuro Nieruchomości – MK
22-400 Zamość, ul. Wł. Sikorskiego 16A
Tel 500 067 600, (84) 538 50 16 wew. 234

www.nieruchomosci-mk.pl
Proszę czekać... Proszę czekać...